Povijest

"ULJANIK" je osnovan 1856. godine, u pomno odabranom pulskom zaljevu, kao brodogradilište ratne mornarice Austro-Ugarske. Temeljac za gradnju položila je carica Elizabeta 9. prosinca, te se taj datum proslavlja kao dan brodogradilišta, jednog od najstarijih danas u svijetu. Nepune dvije godine nakon polaganja temeljca - 5. listopada 1858. godine s navoza je porinut prvi brod - Kaiser sa 5194 tone istisnine. Za austrougarsku mornaricu potom je napravljena flota od 55 raznih brodova, ukupne istisnine 53.588 tona.

Ime je dobio po otočiću na kojem su nekad rasle masline, a danas su pogoni obrade čelika i gradnje trupa. Jedno stablo se i danas čuva kao simbol.

U dugačkom razdoblju kontinuiranog rada pulsko je brodogradilište prošlo kroz različita razdoblja razvoja. Za vrijeme talijanske vladavine bavi se popravcima, dokovanjem i rezanjem starih brodova. Nakon pada Italije, za vrijeme 2. svjetskog rata, brodogradilište je njemačka pomorska baza. Od 1947. godine obnavlja se u sklopu Jugoslavije. Nastavlja s dokovanjem, rekonstrukcijama i popravcima brodova, a prva novogradnja isporučena je 1951. Pod svojim okriljem razvija strojogradnju, elektroproizvodnju i druge proizvodnje.

U Republici Hrvatskoj, od 1990. godine, postaje dioničko društvo, preživljava krizne godine napada na Hrvatsku, nastavlja s brodograđevnom prozvodnjom različitih i specijalnih brodova, a u drugoj polovici 1998. ulazi u razdoblje velike tehnološke obnove. Od 1947. do polovice 2000. Uljanik isporučuje 201 brod, s ukupno više od 6 milijuna DWT, kupcima sa svih kontinenata.

Uljanikovi stručnjaci projektiraju, konstruiraju i izrađuju sve vrste brodova, tako za prijevoz nafte i naftnih prerađevina, za prijevoz rasutih tereta, kontejnera, kamiona vagona, automobila, putnika...

Uljanikovcu je teško izdvojiti naj brod. Svaki je osebujan, napravljen prema specifičnim zahtjevima kupaca...

Na VLCC gradnjama pulsko je brodogradilište razvilo tehnologiju gradnje trupa iz dva dijela te spajanjem dviju polovica u moru. Na taj način, od 1972. do 1976. napravljeno je 11 brodova, a najveći su Tarfala, 275.000 DWT za kompaniju iz Stockloma "Trafialtiebolaget Grangesberg" te Kanchenjunga sa 277.120 tona nosivosti, isporučen 1975. godine indijskoj kompaniji "The Shipping Corporation of India".

Izgradnjom novih proizvodnih hala u prostorima bivšeg Arsenala te zaključenjem ugovora o kupnji licence za gradnju dizel motora s danskom tvrtkom pod tadašnjim imenom "Burmeister & Wain", 1953. godine osniva se ULJANIK Strojogradnja.

Prvi motor proizveden je i ispitan tri godine kasnije, prigodom proslave 100-godišnjice osnivanja brodogradilišta 9. prosinca 1956. godine. To je bio prvi veliki sporohodni dizel motor izgrađen u Uljaniku i u ondašnjoj državi uopće, motor tipa 762VTBF-115 snage 3.530 kW (4.800 KS), namijenjen također prvom većem brodu izgrađenom u Uljaniku koji je nosio ime "ULJANIK". Od 1956. godine pa do kraja 2012. godine proizvedeno je ukupno 391 motora ukupne snage 2,775.614 kW.

Tijekom 2013. godine, u ULJANIK Grupu integrirano je i riječko brodogradilište 3.Maj drugo veliko brodogradilište na Sjevernom Jadranu.

Pogled na ULJANIK Brodogradilište Szent Istvan